سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی رشته و فرصت های شغلی مهندسی برق

رشته مهندسی برق از مهم ترین زمینه های مهندسی و صنعت
مهندسی برق رشته ای است که به الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می پردازد. فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال سریع‌تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مهندسی و صنعت تبدیل کرده‌است.

دروس دانشگاهی مهندسی برق
رشته مهندسی برق دروس جذابی مانند: حساب دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک مدرن، طراحی مهندسی و... را شامل می شود. با همه این دروس دانشگاهی، توانایی‌های حرفه‌ای دانشجویان از طریق آموزش عملی و شکل گیری مهارتهای عملی میسر میشود. حتی افراد سطح پایین نیز می‌توانند با توسعه مهارت‌های خود تبدیل به یک مهندس برق حرفه‌ای بشوند. برخی افراد برای رشد بیشتر دانش و تجربه خود مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت می‌کنند.با توجه به اهمیت برق و الکترونیک در صنعت و زندگی روزمره افراد جامعه و همچنین به علت زیرشاخه‌های متنوع رشته برق تقاضا و استخدام زیاد است، انتظار می‌رود که استخدام مهندس برق با رشد قابل توجهی همراه باشد.

لیست دوره های گذرانده شده برای تبدیل شدن به مهندسی برق
برای تبدیل شدن به یک مهندس برق حرفه‌ای باید دوره‌های زیادی گذرانده شود. کسب مهارت‌های مهم تحلیلی، فنی و مهندسی از طریق گذراندن دوره های زیر امکان پذیر است

  1. حساب دیفرانسیل و انتگرال
  2. معادلات دیفرانسیل و جبر خطی
  3. شبیه سازی سیستم‌های الکتریکی
  4. نگارش فنی
  5. طراحی مهندسی
  6. فیزیک مدرن
  7. فیزیک کلاسیک
  8. پایتون
  9. علوم کامپیوتر
  10. مهارت‌های حرفه ای
  11. کسب توانایی‌های مربوط به امور مالی
  12. طراحی پردازنده‌های سیستم‌ها

فرصت های شغلی مهندسی برق
امروزه با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی صنایع بیشماری به وجود آمده است که اجزای اصلی آنها را قطعات و ماشین آلات الکترونیکی تشکیل می دهند، همین امر باعث می شود که حرفه مهندسی برق فرصت‌های شغلی خوبی را در آینده شاهد باشد. در نتیجه مهندسان برق میتوانند در صنایع مختلفی مانند:

  1. هوا فضا
  2. خودرو
  3. ساخت مخابرات
  4. تحقیق و توسعه
  5. خدمات مهندسی
  6. تاسیسات
  7. ساخت و ساز

شروع به فعالیت کنند. در زمینه‌های ذکر شده نقش‌های زیادی وجود دارد که مهندسان برق می‌توانند با توجه به علاقه و مهارت خود یکی از آنها را انتخاب کرده و مشغول به فعالیت شوند. همانطور که اشاره شد فرصت‌ های شغلی مهندسی برق و زیر شاخه‌های آن وجود دارد.


پرتقاضاترین زیرشاخه های مهندسی برق
همه‌ی زیرشاخه‌ های مهندسی برق حائز اهمیت هستند و تقاضا زیاد دارند اما موارد زیر جزو پر تقاضا‌ترین مشاغل هستند

  1. مهندسی عمران
  2. مهندسی محیط زیست
  3. مهندسی زیست پزشکی
  4. مهندسی نرم افزار سیستم‌ها
  5. مهندسی اتوماسیون و رباتیک
  6. مهندسی انرژی‌های جایگزین

منبع: فردا نیوز